איך מתמודדים עם נערה שירדה מהדרך?

חנה רות עונה על שאלה מתוך הפורום של המכון

בקשר לשאלה על הבת המתבגרת:

אל הסיטואציה הזו, אפשר להתייחס מכמה זוויות: מהזווית של האם, מהזווית של הבת, מהזווית של האחים ומהזווית של הקב"ה או הנפש האלוקית.

אנחנו נתחיל דווקא מהזווית האחרונה והיא תשפוך אור לשאר הזוויות:

באיגרת התשובה של האדמו"ר הזקן בספר התניא, ישנו ביאור מאוד מעניין על תהליך השראת הנשמה בגוף בעקבות העבודה שיהודי עושה באמצעות קיום תורה ומצוות וזיכוך נפשו הבהמית.

בפרק ד' האדמו"ר הזקן משווה את הנשמה וכוחותיה לארבעת האותיות של שם הוי' ובעצם הוא מראה לנו שאנחנו שיקוף של הקב"ה בעולם- מצד הנשמה. אלא שהנפש הבהמית והעבירות שאנחנו עושים במחשבה, בדיבור ובמעשה, מפריעים לנשמה להאיר בנו ודרכנו גם להאיר את העולם.

תהליך התשובה כפי שמתואר באיגרת התשובה, מסייע לנשמה לשרות בגוף ולהתבטא דרכו.

לדוגמא: ישנם סוגים שונים של מכשירים ניידים. ככל שהמכשיר משוכלל יותר, יש לו יכולות גבוהות יותר (מבלי להיכנס לתחום הכשרות של המכשירים השונים, במסגרת זו אנו מתייחסים לחלק הפונקציונלי שלהם).

ארבעת האותיות של שם הוי' מחולקות באותה חלוקה של עשר הספירות כך:

קוצו של י- כתר – העל מודע

י- כח החכמה- הביטול

ה- כה הבינה- התבוננות שכלית

ו- ששת המידות – רגשות

ה- מלכות- עשיה

האדמו"ר הזקן מסביר שכאשר היהודי מקיים את המצוות בצורה נכונה, שורה בו האות ה' שבשם הוי', כשמשמים מרוצים מעבודתו, חושפים לו את הרובד היותר עמוק במציאות שזהו הרובד הרגשי המתבטא באות ו שבשם הוי' ואז הוא מתוודע לעולם עליון יותר ומתחילה לשרות בו האות ו'. בהמשך הדרך, כשהוא עשה עבודה טובה בתחום הרגשי, חושפים לו רובד עליון יותר, הרובד השכלי, השכלות אלוקיות ואז שורה בו האות ה' העליונה של שם הוי' ומי שגם שם עושה עבודה טיבה, זוכה להשראת האות י' הראשונה של שם הוי' והוא מגיע לביטול אמיתי להקב"ה.

איך הרעיון הזה קשור לגיל ההתבגרות?

הורים שגידלו ילדים עד גיל ההתבגרות, משמע שהם לפחות 10 שנים בתחום ההורות. הרו, ילדו, טיפלו, טיפחו, לימדו, הדריכו, חינכו, התפללו, עבדו מחוץ לבית לפרנס, קנו, בישלו, כיבסו, שילמו מיסים, קמו בלילות, ניקו, הרדימו, העירו, קילחו, ליטפו, חיבקו, צילמו ועוד ועוד אינספור פעמים במשך שנים אלו בפרט כשמדובר על מספר ילדים.

לאחר 10-15 שנים של תפקוד ראוי לשבח, הגיע הזמן לשדרג את העבודה ולעבור מרובד מעשי לרובד רגשי. לא שלפני כן הם לא הפעילו את הרגשות שלהם, הם הרי אהבו ושמחו והפעילו הרבה סבלנות אבל יש את הרובד הרגשי כפי שהוא בטהרתו- האות ו בשם הוי'.

דרך ההתנהגות ה… של הילדים בגיל ההתבגרות, אנחנו נחשפים לרובד עמוק יותר בקשר שלנו עם הילדים. הם כבר לא צריכים את התמיכה המעשית שלנו, הם צריכים את הרגישות שלנו למעברים הקיצוניים שהם חווים. זה כבר סיפור חדש. זה כבר עולם אחר.

עצם זה שהקב"ה חשף אותנו לרובד עליון יותר, זו מחמאה. אולי בהתחלה היינו מוותרים על מחמאה מהסוג הזה אבל תוך כדי התמודדות, אנחנו מגלים שיש לנו הרבה מה ללמוד דרך ההתנסויות האלה. אף אחד מאתנו לא מזמין אותן אבל אחרי שחלפו, לא היינו מוותרים עליהן.

עד כאן מהזווית של הקב"ה, של הנפש האלוקית ועכשיו נעבור לזווית של ההורים.

לאור המוסבר לעיל, זה שהאם מנסה להכיל את הבת, אומר שהיא מנסה להבין אותה ולראות מעבר להתנהגות החיצונית שלה. זו עבודה לא קלה, זו עבודה נפשית הדורשת הרבה מאמץ וברור שיש שכר לפעולתה.

מסופר על אדמו"ר אחד שבנו עזב את התורה והמצוות והתלמידים הבחינו שהאב מתייחס אל הבן מאוד יפה למרות שהוא עובר עבירות. שאלו אותו תלמידיו: איך אתה מסוגל להתייחס אליו ככה כשהוא דורס ברגל גסה את כל מה שקדוש ויקר לעם ישראל??
ענה להם האדמו"ר: "אני מנסה לתת דוגמא להקב"ה איך להתנהג אתנו, למרות שאנחנו מתנהגים לא מי יודע מה, אפשר להתייחס יפה"…

מהזווית של הבת. ידוע שהרבה מהתלמידים הגרועים הפכו להיות המורים הכי טובים כי עברו בעצמם את גהינום וזה יצר בהם רגישות לתלמידים ולילדים בכלל כך שהיא כרגע ב"תקופת השקעות" לקראת העתיד שלה וכגודל החושך כך גודל האור שיפרוץ ממנה.

מהזווית של האחים. למרות הרצון להציג בפני הילדים אווירה סטרילית, הקב"ה החליט בשבילם שיחשפו לקשיים שהיא עוברת.

לא עלינו ולא על אף אחד אבל כשמישהו חולה פיזית, כולנו יודעים להכיל את העובדה שהוא לא מתפקד, שהוא שוכב הרבה במיטה, יש לו חום, זקוק לטיפול מיוחד וכו'. ברפואה הלא קונבנציונלית, לתקופה של מחלה קוראים "החלמה". כלומר, הגוף כביכול מאלץ את האדם להפסיק לתפקד כרגיל ולעשות סוג של RESET –התארגנות מחדש.

כשמדובר על חולי פיזי, אנחנו מבינים, מכילים, מסייעים ומתפללים לרפואתו אך כשזה קורה נפשית, לא תמיד אנחנו רואים את ההקבלה.

כשההורים יצליחו לראות את התקופה הזו כתקופת "הבראה" ו"התארגנות מחדש" תהיה להם היכולת להעביר את המסר לשאר האחים והם יהפכו לשותפים פעילים לעזור לאחותם התהליך שהיא עוברת מתוך הבנה בוגרת של המצב. עבורם זו חוויה מאוד מעצימה במידה וההורים יצליחו להפוך אותם למסייעים במקום למתגוננים.

לקראת סיום, חשוב לי לציין שזו אכן תקופה לא קלה, בכלל לא קלה אך בעז"ה ובעזרת ההתבוננות בנאמר בתחילת הדברים, היא מובילה לאור חדש, לסוג חדש של התנהלות משפחתית ושל חיבור ממקום עמוק יותר.

בהצלחה!

זהו סרטון על חינוך לילדים מתבגרים מתוך ה "חוויתון" של מכון אית"ן

אם את מעוניינת להצטרף לרשימת התפוצה של החוויתון ולקבל את המשך הסדרה לתיבת המייל שלך

מלאי את הטופס בתחתית הסרטון

<iframe src="https://player.vimeo.com/video/175139352" width="640" height="359" frameborder="0" webkitallowfullscreen mozallowfullscreen allowfullscreen></iframe> <p><a href="https://vimeo.com/175139352">סרטון מתבגרים 1</a> from <a href="https://vimeo.com/user48755371">Chana Rut Avraham</a> on <a href="https://vimeo.com">Vimeo</a>.</p>
<iframe width="888" height="355" style="max-width:100%" src="http://members.viplus.com/LandingPage,78e4c8c2-75fc-4982-af6c-ba31ed6c6fd1,98913.aspx" frameborder="0" allowfullscreen class="embediframe"></iframe>
דילוג לתוכן